Про продовження дії мораторію на продаж землі.

         Однією зі знакових подій року, що минає, в аграрному секторі економіки України стало прийняття 20 грудня Верховною Радою України законопроекту № 9355-5, яким продовжено дію мораторію на продаж землі сільськогосподарського  призначення до 2020 року. 

         У пояснювальній записці до проекту Закону України  «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель», зокрема зазначається, що відтермінування продажу землі дозволить врегулювати на законодавчому рівні процедуру обігу земель сільськогосподарського призначення та розробити необхідні нормативно-правові акти для введення сільськогосподарських земель в економічний обіг

         Водночас, група народних депутатів зареєструвала постанову про скасування результатів голосування щодо мораторію, відтак прийняте рішення ВР буде призупинено до середини січня, тому що було пряме порушення голосування за продовження дії мораторію. Тож Верховна Рада повинна провести повторне голосування щодо даного закону. По факту, використовуючи положення Регламенту Верховної Ради, група депутатів   просто затягнула легітимність дії законопроекту № 9355-5, й першого січня він у силу не вступить.

         На перший погляд може скластися враження, що поки призупинена дія закону щодо продовження мораторію на землю, землевласники зможуть продати свої паї. Однак, не все так просто, як виглядає. Справа у тім, що мораторій в Україні діє до того часу, поки не буде прийнятий закон про обіг земель сільськогосподарського призначення, а цей процес ще не розпочато навіть на рівні дискусії, тому що у вищого законодавчого органу відсутнє саме бажання приступити до конкретних дій щодо впровадження ринку землі.          Влада обрала шлях, який веде в нікуди. Намагання приховати проблему жодним чином не веде до її вирішення. Навмисне затягування часу і продовження мораторію, на думку членів Всеукраїнської Асоціації сільськогосподарських підприємців (ВАСП) є нічим іншим, як спробою народних обранців зайвий раз уникнути відповідальності за долю аграрного ринку та в цілому України, як аграрної держави.  щоби гарантовано мати час і задешево спершу брати землю в оренду, а потім за безцінок, через різні схеми привласнювати її.

         Поки в Україні відсутня чітка нормативно-правова база для відкриття ринку землі, через що з українськими чорноземами склалася наступна ситуація. Є близько 5 млн га землі, які хоч і сільськогосподарські, але під мораторій не підпадають. Це так звані землі для ведення особистого сільського господарства, землі для присадибної діяльності, для садівництва і всього іншого. Вони нормально продаються, купуються й ніяких проблем із цим не виникає.

Для запровадження повномасштабного ринку потрібен Закон про обіг землі. Саме ним можна буде визначити, хто може бути власником. Наприклад, юридична особа чи фізична. І друге це питання концентрації, тобто якою площею землі може володіти той чи інший суб’єкт правовідносин. Це не є надзвичайною управлінською задачею.

У кожному ж регіоні там буде своя вартість, але попередня оцінка, що при запуску ринку землі, стартова ціна, на думку деяких експертів, яку поділяють фахівці ВАСП, буде сягати від 2 тис. доларів за гектар. Далі вона з кожним роком зростатиме приблизно на 25%.